راه اندازی تلفن اینترنتی

پنجشنبه 31 تير 1400
2:19
لیمانت
راه اندازی تلفن اینترنتی

راه اندازی تلفن اینترنتی

راه اندازی تلفن اینترنتی برای کسب‌ و کارهایی که به دنبال توسعه و بهبود وضعیت ارتباطی خود با مشتریان هستند، یک ضرورت مهم محسوب می‌شود. تا چند سال قبل، ذهنیت ما از تلفن، دستگاهی بود که باید به خط آنالوگ مخابرات وصل شود و صدا را در بستر کابل‌های مسی مخابرات منتقل کند. اما ظهور فناوری VoIP همه‌چیز را در این زمینه تغییر داد! اکنون شما می‌توانید تنها با اتصال به اینترنت، اقدام به برقراری تماس‌های تلفنی نمایید.

تلفن‌های اینترنتی که به آن‌ها تلفن ویپ نیز گفته می‌شود انقلاب عظیمی را در صنعت ارتباطات صوتی ایجاد کردند. برای برقراری تماس در بستر اینترنت، در اولین مرحله، نیاز به راه‌اندازی یک مرکز تلفن VoIP دارید. این مراکز با ارائه زیر ساخت‌های لازم، شرایط را برای استفاده از خطوط اینترنتی (یا حتی خط تلفن آنالوگ) بدون نیاز به کابل کشی‌های سنگین، فراهم می‌کند.

در این مقاله از لیمانت قصد داریم به بررسی مراحل راه اندازی تلفن اینترنتی بپردازیم. اگر شما نیز ار سبک ارتباطی سنگین و پر هزینه مجموعه کاری خود خسته شده‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

خط تلفن اینترنتی چیست؟

خطوط سنتی مخابرات به صورت آنالوگ ارائه می‌شدند. در این شرایط، باید از سرور اصلی تا درب منزل شما، با کابل مسی مخابرات پوشش داده می‌شد. سپس از ورودی منزل تا پشت پریز تلفن نیز سیم کشی می‌شد. در نهایت شما با اتصال یک دستگاه تلفن آنالوگ به این پریز، می‌توانستید به برقراری تماس بپردازید. این خطوط تلفن، هم‌چنان در منازل و بسیاری از محیط‌های کاری، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خط تلفن اینترنتی

خط تلفن اینترنتی نیازی به کابل کشی مخابرات ندارد و روی بستر شبکه فعال می‌شود. در حقیقت، برای نصب و راه‌اندازی این خط‌ها، تنها راه‌اندازی یک شبکه به منظور اتصال به اینترنت کفایت می‌کند. یک خط اینترنتی، صدا را نه به صورت سیگنال‌های آنالوگ بلکه مانند یک بسته از داده‌ها و در بستر شبکه منتقل می‌کند.

اپراتورهای زیادی در کشورمان در زمینه ارائه و راه‌اندازی خطوط اینترنتی فعالیت می‌کنند. برای استفاده از این خط، باید متناسب با نیازها و انتظارات خود، اقدام به ثبت نام در یک اپراتور مورد اعتماد نمایید. پهنای باند اینترنت مناسب، اولین و مهم‌ترین پیش‌نیاز لازم برای استفاده از این خطوط محسوب می‌شود.

آسیاتک، رسپینا، شاتل، صبانت، فرزانگان و حتی خود مخابرات، از جمله اپراتورهایی هستند که خطوط اینترنتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. انتخاب اپراتور کاملا به نظر شما بستگی دارد. اما سوال اینجاست که آیا برای راه اندازی تلفن اینترنتی، تنها خرید و فعال سازی خط تلفن اینترنتی کفایت می‌کند؟ قطعا خیر!

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد، برای راه اندازی تلفن اینترنتی، نیاز به تجهیز مرکز تلفن VoIP خواهید داشت. زیرا این تلفن‌ها از اساس، بر اساس تکنولوژی ویپ کار می‌کنند.

VoIP چیست؟

VoIP مخفف عبارت “Voice over Internet” و به معنی انتقال صدا در بستر اینترنت است. در حقیقت، خط تلفن اینترنتی نیز بر اساس همین تکنولوژی راه‌اندازی می‌شود. ویپ این امکان را به کاربران می‌دهد تا تنها با اتصال به اینترنت، اقدام به برقراری تماس با خط تلفن ثابت خود نمایند. دقت کنید که این کار حتی بدون دستگاه تلفن و از طریق رایانه نیز قابل انجام است!

ویپ چیست

راه اندازی مرکز تلفن VoIP هزینه‌های ارتباطی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند تمامی شعبه‌های یک مجموعه را به صورت یک‌پارچه پشتیبانی کند. تماس‌های بین‌المللی را می‌توانید با هزینه‌های بسیار کمتری برقرار کنید و کلیه تماس‌های داخل مجموعه نیز رایگان خواهند بود (حتی میان دو شعبه مختلف در دو شهر یا کشور!)

برای استفاده از خدمات ویپ روش‌های مختلفی وجود دارند که انتخاب هر کدام از آن‌ها، به نیازها و انتظارات شما بستگی دارد. ما در ادامه سعی می‌کنیم به صورت کوتاه، مراحل راه‌اندازی مرکز تلفن VoIP را بررسی کنیم. اما برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله “ویپ (VoIP) چیست و چگونه کار می‌کند” را مطالعه نمایید.

راه اندازی مرکز تلفن VoIP

مراکز تلفن سنتی در مجموعه‌های کاری به صورت سنتی و آنالوگ پیاده‌سازی می‌شدند. در این مراکز، یک باکس سانترال (PBX) به صورت فیزیکی نصب شده و خطوط شهری و داخلی‌ها از طریق کابل‌کشی‌های مخصوص، به آن وصل می‌شدند. این روش معمولا هزینه‌های زیادی را در پی دارد و البته توسعه آن نیز مقداری مشکل به نظر می‌رسد.

راه اندازی سیستم ویپ

مراکز تلفن جدید بر اساس VoIP پیاده‌سازی می‌شوند و در عین داشتن هزینه‌های بسیار پایین‌تر نسبت به مدل‌های آنالوگ، از قابلیت توسعه بیشتری نیز برخوردار هستند. امروزه با قاطعیت می‌توان گفت که تماس‌های اینترنتی از نظر کیفیت صدا، هیچ چیزی از تماس‌های سنتی و آنالوگ ندارند. همین موضوع، منجر به استقبال بیشتر مدیران کسب و کار از مرکز تلفن ویپ یا تحت شبکه شده است.

برای راه‌اندازی مرکز تلفن VoIP به تجهیزات مختلفی نیاز دارید. ما در ادامه، به بررسی 7 قدم ساده برای استفاده از خدمات ویپ در محیط‌های کاری خواهیم پرداخت. با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید اقدام به راه اندازی تلفن اینترنتی نمایید و از قابلیت‌های متنوع آن برخوردار شوید.

1- تعداد کاربرهای مرکز تلفن خود را مشخص کنید

اولین و مهم‌ترین قدم در راه‌اندازی یک مرکز تلفن VoIP این است که تعداد کارمندان مجموعه تحت نظر خود را مشخص کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا تعداد خطوط مورد نیازتان را تعیین کنید. علاوه بر این، با بررسی تعداد کارمندان احتمالی، خواهید فهمید که آیا سرویس اینترنت فعلی که در اختیار دارید برای راه‌اندازی مرکز تلفن تحت شبکه کفایت می‌کند یا خیر.

تعداد کارمندان خود را تعیین کنید

شرکت لیمانت به عنوان نمایندگی رسمی و مرکز مجاز نصب و راه‌اندازی مراکز تلفن تحت شبکه پاناسونیک، می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. کارشناسان ما در لیمانت، ضمن ارائه راهنمایی‌های لازم، مناسب‌ترین روش برای راه‌ اندازی تلفن اینترنتی را نیز به شما معرفی می‌کنند. فراموش نکنید که سانترال تحت شبکه Panasonic از قبیل محصولات سری TDE و NS یکی از بهترین ابزارها برای راه‌اندازی سیستم‌های VoIP محسوب می‌شوند.

2- سرویس اینترنت مجموعه خود را بررسی کنید

پس از بررسی تعداد کارمندان، نوبت به سرویس اینترنت خواهد رسید. در حقیقت شما باید به این نتیجه برسید که آیا سرویس اینترنت فعلی، کفاف راه‌اندازی سیستم VoIP و پشتیبانی از تمامی کارمندان را دارد یا خیر. این موضوع، به دو دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است:

  1. کیفیت مکالمه‌های تلفنی ویپ، به صورت کامل به پهنای باند و سرعت اینترنت مجموعه کاری شما بستگی دارد.
  2. بررسی اولیه سرعت اینترنت، می‌تواند از بروز هزینه‌های بعدی برای توسعه خط اینترنت یا تعویض سرور ویپ جلوگیری می‌کند.

از سرویس اینترنت خود مطمئن شوید

خوشبختانه بررسی این موضوع که آیا سرویس فعلی اینترنت شما برای راه‌اندازی VoIP کفایت می‌کند یا خیر، کار دشواری نیست. بهتر است قبل از هر اقدامی، از این موضوع به صورت کامل مطمئن شوید.

3- بودجه مورد نظر خود را تنظیم کنید

VoIP طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد که ممکن است در همان نگاه اول، مجذوب آن‌ها شوید. اما بد نیست بدانید که برخی از این قابلیت‌ها و امکانات، ممکن است هزینه نهایی شما را برای راه‌اندازی یک تلفن اینترنتی افزایش دهند. سعی کنید همان اول کار، سقف بودجه مورد نظر خود را تعیین کنید. این موضوع باعث می‌شود در ادامه بتوانید از برخی از ویژگی‌های غیرضروری، چشم‌پوشی کنید.

4- تعیین کنید کدام ویژگی‌ها برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند

همان‌طور که گفته شد VoIP ویژگی‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. داشتن شماره تلفن منحصر به فرد برای هر کاربر، قابلیت کنفرانس، برنامه‌های تلفن همراه، روتر خودکار و … تنها بخشی از این امکانات محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است برخی از کارمندان شما به صورت دورکاری فعالیت کنند؛ در این صورت، برنامه‌های تلفن همراه از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

ویژگی های مهم ویپ را بررسی کنید

به طور خاص تعیین کنید که چرا قصد دارید یک مرکز تلفن VoIP را در مجموعه کاری خود راه‌اندازی کنید. می‌خواهید چه کاری انجام دهید و کاربرد اصلی آن چیست؟ (برقراری تماس، تماس‌های کنفرانسی، دسترسی به خطوط تلفن ثابت شرکت خارج از مجموعه و …)

به عنوان یک پیشنهاد دیگر، می‌توانید ویژگی‌های VoIP را به دو دسته ویژگی‌های ضروری و ویژگی‌هایی که دوست دارید اما ضروری نیستند تقسیم‌بندی کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند که سرمایه‌گذاری خود را در درجه اول، روی کاربردهای حیاتی و مورد نیاز، تنظیم کنید.

5- سرویس تلفنی VoIP را انتخاب کنید

اکنون و پس از بررسی‌های اولیه، نوبت به انتخاب سرویس ارائه دهنده VoIP می‌رسد. در این مرحله شما باید تعیین کنید که قصد دارید مرکز تلفن خود را به چه روشی پیاده‌سازی کنید. توصیه می‌کنیم ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که از شرایط زیر برخوردار باشد:

  1. تمامی ویژگی‌های مورد نیاز شما را ارائه می‌دهد.
  2. دقیقا همان‌گونه کار کند که شما انتظار دارید.
  3. با بودجه مورد نظر شما هماهنگی داشته باشد.
  4. استفاده از VoIP را برای شما آسان کند.
  5. خدمات پس از فروش و پشتیبانی خوبی داشته باشد.

به عنوان بهترین روش برای راه‌اندازی مراکز تلفن VoIP، ما به شما استفاده از باکس‌های سانترال تحت شبکه پاناسونیک را پیشنهاد می‌دهیم. شرکت ایده آل گستر این آمادگی را دارد تا مرکز تلفن IP شما را در کمترین زمان ممکن و با استفاده از تجهیزات کاملا اورجینال راه‌اندازی کند. مشاورین ما از همان لحظه نخست، در کنار مشتریان حضور دارند و راهنمایی‌های لازم و تخصصی را به آن‌ها ارائه خواهند داد.

6- تلفن و سایر سخت افزارها را تهیه کنید

پس از نصب اولیه، نیاز به خرید تلفن‌های تحت شبکه و سایر سخت‌افزارهای مورد نیاز دارید. البته زیاد نگران نباشید! زیرا بسیاری از مراکز تلفن VoIP این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا از دستگاه‌های تلفن آنالوگ و سنتی نیز استفاده کنید. علاوه بر این، دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند و رایانه‌های شخصی نیز می‌توانند با استفاده از برنامه‌های مخصوص، به عنوان یک تلفن به خطوط شهری مجموعه متصل شوند.

سخت افزارهای لازم برای voip

آداپتور‌های مخصوص VoIP که به آن‌ها ATA نیز گفته می‌شود، این امکان را به شما می‌دهد که از تلفن‌های آنالوگ نیر در مرکز تلفن تحت شبکه استفاده کنید. این موضوع برای مدیرانی که از مرکز تلفن سنتی استفاده کرده و اکنون قصد تعویض آن به سیستم VoIP را دارند، بسیار مفید کاربردی خواهد بود. زیرا دیگر نیازی به خرید تلفن‌های تحت شبکه و هزینه‌های جدید نیست!

نکته: با خرید و نصب دستگاه‌هایی که به آن‌ها گیت وی (Gateway) گفته می‌شود، می‌توانید مراکز تلفن VoIP را روی خطوط آنالوگ مخابرات نیز راه‌اندازی کنید. این در حالیست که خطوط تلفن اینترنتی نیازی به این گیت‌وی‌ها نخواهند داشت.

با این‌حال توجه داشته باشید که برای استفاده از تمامی ویژگی‌های ویپ، ممکن است نیاز به خرید تلفن تحت شبکه داشته باشید. این تلفن‌ها، به صورت کاملا انحصاری بر پایه VoIP طراحی شده‌اند و قابلیت‌های ویژه‌ای از قبیل کیفیت صدای HD دارند. برای خرید انواع مختلف تلفن‌های IP می‌توانید به فروشگاه ایده آل گستر مراجعه نمایید.

برندهای مختلفی در زمینه طراحی و تولید تلفن‌های تحت شبکه (IP Phones) فعالیت می‌کنند. پاناسونیک، یالینک و گرنداستریم از مهم‌ترین شرکت‌هایی هستند که می‌توانید روی کیفیت و ابزارهای ارتباطی آن‌ها حساب کنید.

7- سیستم Voip خود را تنظیم و پیکربندی کند

در بیشتر موارد، شما تلفن خود را به شبکه محلی متصل می‌کنید و اکثر پیکربندی‌ها را روی آن انجام می‌دهید. با این‌حال ممکن است نیاز باشد که برخی از تنظیمات را روی سرور VoIP نیز انجام دهید. اگر کمی در این زمینه حرفه‌ای باشید، می‌توانید مرکز تلفن تحت شبکه خود را مدیریت کنید.

البته جای نگرانی نیست! زیرا معمولا ارائه دهندگان VoIP از جمله شرکت ایده آل گستر، خدمات پس از فروش متنوعی را ارائه می‌دهند. توصیه می‌کنیم حتما آموزش‌های اولیه را ببینید تا بتوانید حداقل در سطوح پایین، برخی از ویژگی‌ها را مدیریت کنید.

کلام پایانی

راه اندازی تلفن اینترنتی شاید در نگاه اول مقداری سخت و گیج‌کننده به نظر برسد؛ اما مطمئن باشید که کاملا ارزش هزینه و زمانی که برای آن می‌گذارید را خواهد داشت. فراموش نکنید که کارشناسان ما در لیمانت همواره آماده ارائه راهنمایی‌های لازم به شما عزیزان هستند.

در صورتی که هم‌ چنان در ارتباط با خطوط تلفن اینترنتی سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.


[ بازدید : 33 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به لیمانت ایران است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]